Presseomtale

360 Eat Guide, desember 2024

Fantastisk omtale og eventyrlig pris til Restaurant Skadir:

 

 

Skåbu fjellhotell og Restaurant Skadir er stolte vinnere av hele tre sirkler hos 360 Eat guide!

360° Eat Guide rangerer restauranter basert på to nøkkelelementer: bærekraft og gastronomi. De kvalifiserende restaurantene belønnes gjennom bærekraftssirkler samt gastronomipoeng.

Sirklene belønnes de restaurantene som mestrer kunsten å drive bærekraftig – med tanke på økologisk, økonomisk og sosial bærekraft. Vurderinger av virksomheter omtalt i veiledningen gjøres årlig for å sikre sanne data.

En vurdering på tre sirkler indikerer mestring på alle områder av bærekraft – miljømessig, sosialt og økonomisk. Bærekrafts-innsats kjennetegner alle aspekter ved restauranten – lokalitet, sesongvariasjoner, matsvinn, resirkulering, forhold til bønder, økonomi, politikk og ansattes utvikling og velvære – på en gjennomtenkt, ekte og helt naturlig måte.

 

Les mer om utmerkelsen her.


Les intervjuet her.

Jannicke takker for prisen

Foto: Camilla Bergan / HSMAI

Gull til Skåbu Fjellhotell under Reiselivets Oscar!

Endelig kunne bransjen igjen hedre reiselivsbedriftene gjennom HSMAI Awards Norway, Reiselivets Oscar. Skåbu Fjellhotell vant prisen som Årets Ledestjerne og gull for sitt bærekraftsinitiativ. Les mer om prisutdelingen og juryens begrunnelse under.

    Jannicke takker for prisen

    Foto: Camilla Bergan / HSMAI

    Foto: Camilla Bergan / HSMAI

    Stolte og glade vinnere!

    Endelig kunne bransjen igjen hedre reiselivsbedriftene gjennom HSMAI Awards Norway, Reiselivets Oscar. Tirsdag kveld rullet HSMAI ut den røde løperen på Clarion Hotel Oslo og bransjen kunne feire seg selv. Etter 2 tøffe år ønsket HSMAI å løfte frem de som har evnet å omstille seg, gått nye veier og lykkes i annerledes-årene 2020 – 2021, og det ble gjort til gangs. Det var magisk stemning og mye følelser.

    Den gjeveste prisen, Færda prisen (gikk til Britannia Hotel som har utmerket seg på en rekke områder. Mest overraskende og ikke mindre gledelig var det at lille Skåbu Fjellhotell vant prisen som Årets Ledestjerne og gull for deres bærekraftsinitiativ sammen med SkiStar. Den høythengende æresprisen ble delt ut i år til Knut Meiner i Komon-Stageway og Årets Kundeinnovatør ble Nina Dalen Skaara i DNB.

    Årets Unge Leder ble Robert Amundsen. Årets Unge Hotelier ble Hero Azeez og Årets Hotelier ble Thomas Ødegård.

    Årets Ledestjerne 

    Årets Ledestjerne skal være til inspirasjon for andre. Det gjør denne kandidaten til gangs. Gjennom en tøff tid som de fleste av oss kjenner konsekvensene av, har denne kandidaten stått i stormen, evnet å omstille seg, vist kreativitet, innovasjon, og pågangsmot. De har ikke bare holdt hjulene i gang, men evnet å skape mye nytt i tillegg. De har iverksatt mange nye tiltak og produkter under pandemien. Dette har gitt resultater på kort sikt, og som i tillegg vil vokse og vare i fremtiden. De er tvers igjennom bærekraftige med betydelige hensyn til miljø, lokal samfunnet, de ansatte, og av økonomisk verdi. Eventyret startet kanskje i 2008, tuftet på gamle tradisjoner, og som nå driftes med god snøballeffekt. Med nye og gode ideer og samarbeid inkluderer de mange til å ta del i sin vekst, som igjen skaper positive ringvirkninger og vekst for andre. Denne bedriften drives med stort hjerte.

    Denne kandidaten har gjennom pandemien gått i bresjen og vist at «vi er her, vi gir ikke opp». Det er med stor glede at HSMAI deler ut prisen Årets Ledestjerne til – Skåbu Fjellhotell

    Årets Bærekraftsinitiativ: 

    I denne kategorien ble det det ut to gull. Disse ble delt ut av HSMAIs internasjonale styreleder Michael Nowlis og forsker ved Høgskolen Innlandet Veronica Blumenthal.

    Gull: Skåbu Fjellhotell

    Årets andre vinner i bærekraftkategorien er et tydelig bevis på at man ikke trenger å være en stor aktør for å gi et viktig bidrag til arbeidet mot et mer bærekraftig norsk reiseliv. Denne aktøren har inkorporert bærekraftstankegangen som en del av den grunnleggende bedriftsfilosofien som gjennomsyrer alle deler av organisasjonen. Aktøren utmerker seg særskilt pga. deres positive bidrag til omgivelsenes rundt og fordi tar regenerativt reiseliv på alvor samtidig som de evner å jobbe med alle de tre dimensjonene av bærekraft. Her jobber man ikke bare med økonomisk og miljømessige bærekraft, men de tar også hensyn til den sosiale bærekraften gjennom å blant annet bygge fellesskapsånd og engasjere hele bygda til dugnad. HSMAI gratulerer kveldens andre vinner i kategorien årets bærekraftsinitiativ – Skåbu Fjellhotell!

    Ønsker du å lese om alle vinnerne finner du den fullstendige listen med vinnere og juryens begrunnelse her.

    Last ned pdf ↓

    Cosmopolitan, 17.01.2024

    Fantastisk artikkel om Skåbu Fjellhotell i Cosmopolitan!

    Lifestyle -> CosmoTips -> What to Do and Where to travel in 2023
    I Wanted to Do Norway Right, So I Let a Local Take the Reins
    Tbh, I couldn’t have dreamed of a better Scandinavian vacation. 

     By ADAM SCHUBAK, PUBLISHED: JAN 17, 2024

    Skåbu

    Pro tip: You’re not doing Norway the right way if you spend your entire stay in Oslo. We departed the big city to live out our snowy winter fantasy in a tiny mountain village near Vinstra. The group enjoyed a snowshoe hike and a dog-sledding adventure while staying at the impossibly charming Skåbu fjellhotell. Cozy doesn’t even begin to describe the vibes of this place. Between the decor and the people who run it, you instantly feel at home the moment you arrive. And if you’re someone who plans an itinerary around food, Restaurant Skadir (the hotel’s dining room) is worth seeking out regardless of whether you’re staying at the hotel. Guests get automatic reservations for meals during their stay, but anyone is free to request a table to enjoy the multi-course experience. 

    The two dinners I ate here were honestly both highlights of the trip for me—specifically, the menu featuring reindeer prepared three different ways. (Sorry, Santa!) Our time in Skåbu was brief but stands out as the most memorable for me. The hotel owners shared personal stories, gave us a tour of their farm, and introduced us to family members. An afternoon in Skåbu was the perfect antidote to the exhaustion of living and working in New York City. All these months later, it helps me to destress by closing my eyes and imagining myself back in that snowy village warming myself by a fire.

    360 Eat Guide, desember 2023

    Vi er både stolte og glade for å kunne meddele at Skåbu fjellhotells Restaurant Skadir og kjøkkensjef Lukasz B. Socha har blitt belønnet med to sirkler hos 360°Eat Guide! To sirkler tilsvarer 81-85 poeng og gir klassifiseringen «Gastronomi».

    «Som den første guiden som ser utover hva som serveres på tallerkenen, med tanke på både den gastronomiske opplevelsen og bærekraften til det som serveres, belønner 360°Eat Guide pionerene og de banebrytende innen moderne, transparent gastronomi.

    Guiden ønsker å bringe frem i lyset de som bryr seg om klimaet vårt og respekterer planeten vår. Like viktig er de som anerkjenner menneskene bak det hele, bønder, leverandører og kolleger.

    En rangering av to sirkler indikerer dedikasjon og ambisjon på flere områder av bærekraft – miljømessig, sosialt og økonomisk. Bærekraftarbeidet er seriøst og langsiktig. Ambisjoner kommuniseres både internt mot ansatte og eksternt mot gjester og leverandører»

    Les mer om Skåbu fjellhotell og 360 Eat Guide her

    We are both proud and happy to announce that Skåbu fjellhotell’s Restaurant Skadir by Head Chef Lukasz B. Socha has been awarded two circles by the 360°Eat Guide!

     “360°Eat Guide is the first restaurant guide to look beyond the plate, considering both the gastronomic experience and sustainability. We aspire to award the pioneers and ground-breakers of modern, transparent gastronomy. Brining to light those caring for our climate and respecting our planet. Equally important, those acknowledging the people behind it all, farmers, suppliers, and coworkers”

     A rating of two circles indicates dedication and ambition in several areas of sustainability — environmental, social, and economic. The sustainability efforts are serious and long-term. Ambitions are communicated both internally towards employees and externally towards guests and suppliers.

    Vennice Magazine, høst 2023

    Fin artikkel om Skåbu Fjellhotell i Venice Magazine. Torunn Tronsvang i UP Norway skriver:

    Vi er glade for å dele artikkelen i Venice Magazine! Som et resultat av å være vertskap for Angela Carlton på USAs gruppepressetur, fremhever den seks sider lange innslaget turen og beskriver Norge som «mer tilgjengelig enn noen gang» takket være planleggingen av «stor ekspertise» fra Up Norway.

    Innslaget fremhever reiseruten fra Oslo til Skåbu, reisen på Raumabanen, Storfjord Hotel, Union Øye, med mer. Opplevelser som nevnes inkluderer servering på Skåbu, trugeturer, hundekjøring, kajakkpadling, fjordcruise og stopp på Christian Gaard Bygdetun og elsykling. Angela avslutter historien med å si: «Jeg forsto virkelig hvorfor Norge regnes som et av de lykkeligste landene i verden.»

    We are excited to sharethis feature in Venice Magazine! As a result of hosting Angela Carlton on the USA group press trip, the six-page feature highlights the trip and describes Norway as “more accessible than ever” thanks to the “vast expertise” planning from Up Norway.

    The feature highlights the trip itinerary from Oslo to Skåbu, the journey on Rauma Railway, Storfjord Hotel, Union Øye, and more. Experiences mentioned include dining at Skåbu, snowshoeing, dog sledding, kayaking, the fjord cruise and stop at Christian Gaard Bygdetun and e-biking. Angela ends the story by stating, “I truly understood why Norway is considered one of the happiest countries in the world.” 

    Modern Luxury Manhattan 10/2023

      Hyggelig omtale av Skåbu Fjellhotell i Modern Luxury Manhattan 10/2023, men fokus på rundtur booket via reisebyrået Up Norway i Oslo.
    Maison mat og vin

    MAISON mat & vin 1/2021

    Meget hyggelig omtale i MAISON mat & vin 1/2021 med fokus på hotellets gourmet mat.

      Maison mat og vin

      A taste of Norway – magasin utarbeidet av visitnorway.com

      Reisetips og matoppskrifter utarbeidet av visitnorway.com. Du kan lese om Skåbu Fjellhotell og få oppskrift på indrefilet av elg, på side 27-31 i magasinet. (Bilder av utvalgte sider her).

        Way2Go.no webside, 5.nov 2020

        Nationen, 8.april 2019

        Skåbu oppvekst på framsida av Nationen og tre sider om entreprenørskap og internasjonalisering!

          Maison mat og vin

          Dølen, 28.mars 2019

          Kulinarisk med lokale råvarer.

          Kokker i toppklasse serverte ni-retters med lokale råvarer – vil sette fokus på kortreist mattradisjon på spennende måter.

          Skåbu Fjellhotell vil sette søkelyset på lokale råvarer. Sist lørdag inviterte vertskapet til den første av fire kulinariske aftener, med mat fra elg, rein, fisk og villsau på menyen.

           

            Maison mat og vin

            Finansavisen, 16.janaur 2019

            Omtale i Finansavisen bestående av forside og to oppslag. Skrevet av Hilde Oreld. Foto: Hilde Oreld, Tori Virik Nøvik og Ansgar Valbø.

              Finansavisen, 16 februar 2019

              En tragedie og en rekke tilfeldigheter førte til at Bærums­generasjoner, uten noen erfaring, driver et familiehotellmed Michelin-kokker og en fjellgård i Skåbu.

              HILDE ORELD

              – Livet gikk fra himmel til helvete i løpet av ett sekund. Jeg mistet identiteten min. Jeg visste ikke hvem jeg var. Å skulle fortelle 3-åringen og 6-åringen at jeg kom hjem uten pappa, er den vanskeligste samtalen jeg har hatt, sier Jannicke Haug Doksæter.

              Året var 2008. Sammen med et vennepar var Jannicke og ektemannen Per på skiferie i de østerrikske alper. Per fikk hjerteinfarkt og døde der og da.

              – Jeg jobbet som salgssjef i Aller Media. Så ble jeg alene i sorg. Jeg klarte ikke å ha den stillingen lenger. Alene, i sorgen, med to små barn. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre.

              I lang tid muret hun seg inne på dagtid, orket ikke treffe noen. Som om ikke dødsfallet til ektemannen var nok, var også boligen nærmest totalskadet på grunn av en vannskade som hadde skjedd da ekteparet var i alpene. Da håndverkerne, som ble utsendt fra forsikringsselskapet ankom, visste de ikke en gang at hun var hjemme.

              Jannicke hadde en lykkelig barndom med mor, far og søster i Bærum. Faren drev egen bedrift. – Jeg vokste opp med at det en dag sto en flaske dyr vin på bordet. En annen dag hadde vi kanskje ikke en gang råd til å kjøpe bananer. Alt var avhengig av hvordan bedriften til pappa gikk.

              Den samme Bærumspappaen hadde alltid hatt en drøm om å eie og drive en gård. Siden han var barn, bar han på denne romantiske gårdsdrømmen.

              – En måned etter at Per døde, kom Lykkja fjellgard ut for salg. Det var en advokat som skulle selge den og mange ville kjøpe. Pappa fikk tips av advokaten om å skrive et personlig brev til eieren. Han var opptatt av hvem som skulle bli ny eier og ville ikke selge til hvem som helst.

              Jannickes pappa skrev et brev hvor han også fortalte om datterens tragiske tap av ektemannen. Det traff eieren så personlig at han sa «Jeg trenger ikke treffe andre. Du får kjøpe den».

              Fjellgarden består av mellom 20 og 25 hus fra 1500–1700-tallet og 160 villsau. – I begynnelsen hatet jeg den gården. Mamma og pappa var der hele tiden, mens jeg satt hjemme i sorg med mine to barn. Pappa gikk all in; tok Landbrukshøyskolen i en alder av 60 og lærte seg å kjøre hest og vogn da han var 65 år. De fortsatte også med villsau, selv om de ikke hadde peiling på hverken dyr eller gårdsdrift.

              De første årene var Haug Doksæter der med barna på ferie både sommer og vinter. Det første hun falt for, var naturen. Fjellene, lyset, stjernehimmelen, stemningen. Det var terapi. Etter hvert ble hun også kjent med den særdeles gjestfrie og inkluderende lokalbefolkningen. – En dag sa pappa: Nå er vi blitt bed & breakfast-eiere!

              Det lokale samvirkelaget hadde flyttet, og de tomme butikklokalene var et sammensurium av leiligheter, en sovesal og et spinkelt forsøk på å drifte en café. Alt gikk på lykke og fromme. Likevel var lokalet selve hjertet i bygda. – Pappa tok over og skulle bare fikse «litt», sier Haug Doksæter og himler med øynene. En av håndverkerne som jobbet på oppdrag fra forsikringsselskapet hjemme hos Haug Doksæter, var Henrik Sverdrup Beston. Han er tømrer og endte opp med å bli kjæreste og senere samboer med Haug Doksæter. – Det viste seg at det var mye som måtte gjøres, sier tømreren og kikker megetsigende på sin samboer.

              Det ble familieråd: Skulle de ta steget fullt ut og bygge hotell? Skulle de holde seg til den opprinnelige planen og lage bed & breakfast? – Kjøpet ble gjort på impuls med hjertet og ikke med hodet. Pappa hadde solgt bedriften sin og kunne sikkert ha brukt pengene på noe langt mer fornuftig. Samtidig var vi litt lei oss for at alt liv i Skåbu sentrum ble borte. Det endte med at vi rev lokalene og bygget dem opp igjen som et lite, lodge-aktig familiedrevet hotell. Det er luksus og ikke spart på noe, samtidig som atmosfæren er avslappet og gjestfri. Vi nikker oss enig.

              For halvannet år siden var det Henrik og Jannicke som hadde familieråd. Skulle de flytte fra Bærum til Skåbu og ta med seg barna? – Vi ble enige om å prøve i ett år for å hjelpe mamma og pappa med hotellet. Barna var ikke spesielt glade. Nå går sønnen min på videregående på Vinstra og stortrives. Datteren min går på ungdomsskolen her og har hatt en kjempeutvikling. De er bare seks elever på trinnet og skolen er Norges første og eneste offentlige entreprenørskapsskole (2014). Det er en EU-modell som skal innføres på alle norske skoler, og elevene brenner for denne modellen. I fagsammenheng snakkes det om at Skåbu driver fremtidens skole.

              – Jeg var kanskje den som brant mest for dette. Jeg hadde full jobb i hovedstaden og mye jobb her oppe. Jeg ble sliten av all pendlingen og var litt lei jobbingen med forsikringskundene. Dessuten elsker jeg jakt og fiske. Jeg er en sanker og vil gjerne fange alt jeg skal spise selv. Det trakk meg også opp hit, forteller Beston. Kokken avbryter samtalen. Det er tid for lunsj, og på kjøkkenet har han tryllet frem både elggryte og hjemmelagde dumplings fylt med villsau. Bakt brød har han også gjort. – Vi har to kokker her. Begge har bakgrunn fra Michelin-restauranter, sier Haug Doksæter. Mens vi nyter den norsk-asiatiske fjellretten, fortsetter hun: – Vi åpnet for et drøyt halvår siden, selv om hotellet ikke var helt ferdig. Vi startet kanskje litt før vi burde, for midt i hotellåpningen skulle vi lage rutiner, ta oss av booking, drive hotell og restaurant. Ingen av oss kunne noe om dette. Mange ganger tenkte vi at dette er helt galskap. Hva gjør vi?

              Det som har skjedd siden åpningen, er at gjestene har takket dem fordi det er blitt så fint. Det er ikke et A4-hotell drevet etter hotellfagboken.

              – Vi skal være en oase som gir pusterom og gode minner. Det behøves ikke en hotellfagskole for å få til dette, sier Haug Doksæter og forteller at familien har brukt over 40 millioner kroner for å få hotellet med 11 dobbeltrom og seks leiligheter ferdig. – Vi kommer aldri til å få igjen den investeringen i vår levetid, og det vet vi. Det er helt greit. Men hvis det kan gi et levebrød for fremtidige generasjoner, er det hyggelig. Samtidig føles det meningsfylt. Lokalbefolkningen er flink til å bruke oss og alle føler at de eier hotellet litt. Alle i Skåbu fungerer som verter og vertinner for hele Gudbrandsdalen og de er stolte over å ha fått et hotell i Skåbu. Skåbuinger er inkluderende folk, og det smitter over, både på dem som har hytter her, og dem som kommer på besøk.

              – Hvor stort kan dette bli? – Hotellet er bare begynnelsen og en nødvendig base for å få mer liv her. Tenk bare på tilbydere av lokalmat og aktiviteter som hundekjøring, kanefart og fjellmaraton i tillegg til entreprenørskolen. Hotellet sprer optimisme, og i stedet for fraflytting opplever Skåbu tilflytting. Alle vi har ansatt er lokale, og det er kø for å komme tilbake til bygda. Nå har vi 15 ansatte på deltid og noen fast ansatte, mye ungdom. De har en kunnskap om, og stolthet for bygda som de deler med gjester og besøkende. Det er også mye fokus på reiseliv i denne regionen, og da må vi samarbeide på tvers. Det nytter ikke, som andre turistdestinasjoner har brent seg på, å sitte på hver sin tue. Her jobber næringsliv, bygd og det offentlige sammen for å bygge Skåbu som merkevare.

              – Hvem er den typiske gjesten? – De som har passert 35 år, liker uteaktiviteter, god mat og godt drikke. Kanskje lever de et hektisk liv fra før og trenger å slappe av og koble helt ut. Her er det ikke noe skianlegg og afterski. Vi har flott skiterreng. Ikke firefelts trikkespor, men godt preparerte langrennsløyper. Andre gjester er bedrifter som skal ha en samling, feiringer og klasser som er på leirskole. Skåbu Oppvekst har internasjonal utveksling med en entreprenørskapsskole i London støttet av EU og Erasmus. Når de er her, ruller barna rundt i snøen, lager engler og elsker stillheten.

              – Vi bruker mye tid på å brøyte frem veier til de ulike husene på fjellgarden, men det er helt meningsløst når barna fra England kommer. Da ruller bokstavelig talt alle ned bakkene. Veiene står urørt, humrer sankeren.

              Scan Magazine, september 2018

              Skåbu fjellhotell kåres til månedens hotel i flymagasinet Scan. Hyggelig og informativ artikkel om hotellet og omgivelsene.

                Hotel of the Month, Norway

                Home is where the heart is; visit the family-run farm and hotel in the Norwegian mountains

                Over the last ten years, three generations of the Haug family have relocated from the suburban town of Bærum outside Oslo, Norway, to the village of Skåbu, high up in the Norwegian mountains. There, they run a farm and a hotel with history, soul, and spectacular nature and surroundings.

                By Alyssa Nilsen 

                Located at 870 metres above sea level in the scenic mountains of Gudbrandsdalen, Skåbu is the highest village in Northern Europe. Surrounded by three nature reserves, breathtaking views and untouched wilderness, you can find Lykkja Fjellgard, a farm with a history dating back to the 1830s and with some houses that are even older. Since its humble beginnings, the farm has expanded, changed owners and been modernised, but has still managed to keep the soul and the charm of a typical mountain farm, with its 20 traditional timber buildings circling a grassy yard. The Haug family runs the farm themselves, including a dog, a horse, and a heard of wild sheep and ram, the latter of which they sell the meat and skins of at the farm, and through outlets both in the local area and across Norway. In addition to this, the crafty family have recently opened a brand new hotel nearby − Skåbu Fjellhotell. 

                Using one of the historical houses in the centre of the village, and building on its history as a natural gathering point for the villagers, the building has been restored and now features 11 rooms and six apartments. The hotel puts a big emphasis on being a high-quality resort and aims to be a relaxing and cosy place that will feel like a home away from home for its visitors. It also boasts its own restaurant serving seasonal foods based on local produce and traditions. “Guests almost come into the kitchen to thank us for the meal, that’s how at home they feel at the hotel,” Jannicke Haug Doksæter says, making sure to point out that both guests and those only passing through are equally welcome to step inside for a meal. They also take bookings for weddings, company outings and parties, tailoring the stay to each individual booking.

                Adventures and experiences are waiting on the doorstep. Visitors to the area also have a large range of activities they can choose between, should they want to venture outside the comfort of the hotel or do more than just relax and take in the scenery. The Haug family offers guided tours of their farm, and helps organize hikes and elk spotting in the surrounding area. “Skåbu is located right in the middle of the so-called elk-county, and every year, up to 700 elk walk past on their way from their winter pasture to their summer pasture and back again,” Haug Doksæter explains, a spectacular sight for tourists and locals alike. Skåbu has a long history of hunting and fishing; archaeological finds date elk hunting and human activity in the area as far back as 10,000 years ago, and the village is eager to keep the tradition alive. So, should you want even more adventure and action, there are hunting and fishing outings in the autumn, randonee-skiing and dog sledding in the winter, and, during their gourmet trips, you can get a proper meal at the campfire after a long day of activities. With the whole local area contributing to activities and happenings, Skåbu has become a thriving place with a lot of heart and soul. There is the Peer Gynt outdoor play by Henrik Ibsen, which takes place every August; Gausdal Marathon, a giant dog-sledding event taking place in January; and Liv Lågå, an annual market fair with food stalls and entertainment such as music and theatre. “It’s a very open and welcoming community,” Haug Doksæter says. “People appreciate visitors because there’s not a lot of us up here.”

                Each December, there is a Christmas market in the village and the hotel hosts a Christmas dinner with local traditional meals. Should you want to take it even further and experience a proper Norwegian Christmas, the hotel stays open for guests all through the holidays. And with a white Christmas being the norm rather than an exception, you can expect torch-lit sleigh rides with reindeer skins and mulled wine keeping you warm and snuggly while enjoying the snowcovered surroundings and the starry nights. 

                If you are lucky, you might even get to see the northern lights!

                Book ditt opphold på Skåbu Fjellhotell

                Hjem 5 Om oss 5 Presse